Construcţii case şi vile

Preţuri mici, negociabile
Lucrări în conformitate cu documentaţia
Plata lucrărilor pe etape de execuţie

Structura costurilor pe etape

 

In urma unei analize de preturi de la mai multi ofertanti am obtinut urmatoarea structura de costuri (medie):

Etapa:

Serviciile - proiectare,asistenta financiara,dirigentie, etc .            4   %

Structura de rezistenta                                                             36.7 %

Zidaria                                                                                       6.5%

Instalatiile                                                                                  9.2 %

Finisajele                                                                                 43.6 %

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Panou afisare date despre constructia in lucru

 Inainte de inceperea lucrarilor, intr-un loc cat mai vizibil, se va monta un panou cu datele de identificare ale investitiei si ale beneficiarului .

Pe acest panou cu dimensiune de 60 x 80 cm (cf Legii 50/1991)  se afiseaza:

•   denumirea constructiei conform autorizatiei de construire obtinute

•   numele beneficiarului

•   numele proiectantului

•   numele antreprenorului / regie proprie

•   numarul autorizatiei de constructie

•   data eliberarii autorizatiei si cine a eliberat-o

•   valabilitatea autorizatiei.

•   data  inceperii constructiei.

•   data terminarii constructiei

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------

 

Greutate otel beton OB/PC

 

  • Ø 3,0 mm = 0,057 kg/ml ;
  • Ø 4,0 mm = 0,100 kg/ml ;
  • Ø 5,6 mm = 0,193 kg/ml ;
  • Ø 6,0 mm = 0,222 kg/ml ;
  • Ø 7,0 mm = 0,302 kg/ml ;
  • Ø 7,1 mm = 0,310 kg/ml ;
  • Ø 8,0 mm = 0,395 kg/ml ;
  • Ø 9,0 mm = 0,499 kg/ml ;
  • Ø 10,0 mm = 0,617 kg/ml ;
  • Ø 12,0 mm = 0,888 kg/ml ;
  • Ø 14,0 mm = 1,210 kg/ml ;
  • Ø 16,0 mm = 1,580kg/ml ;
  • Ø 18,0 mm = 1,990 kg/ml ;
  • Ø 20,0 mm = 2,470 kg/ml ;
  • Ø 22,0 mm = 2,980 kg/ml ;
  • Ø 25,0 mm =3,850 kg/ml ;
  • Ø 28,0 mm = 4,840 kg/ml ;
  • Ø 32,0 mm = 6,310 kg/ml ;
  • Ø 36,0 mm = 7,990 kg/ml ;
  • Ø 40,0mm = 9,870 kg/ml.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Avize si acorduri necesare pentru obtinerea autorizatiei de construire :

Cele mai uzuale avize solicitate prin certificatul de urbanism si necesare pentru obtinerea autorizatiei de constructie sunt urmatoarele:

  • aviz mediu;
  • Aviz alimentare gaz, apa, curent electric, canalizare, telefonie;
  • Aviz ministerul culturii;
  • Aviz apele romane;
  • Aviz ISC—inspectoratul de stat in constructii

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Etapele necesare a fi parcurse pentru obtinerea autorizatiei de construire sunt urmatoarele:

Prima etapa este obtinerea certificatului de urbanism . Acesta se elibereaza de catre primarii la solicitarea beneficiarilor pe baza unei cereri scrise. Dupa obtinerea certificatului de urbanism primul pas este emiterea avizului de mediu si abia ulterior se continua procedura de obtinerea a celorlalte avize si acorduri.

Se  realizeaza proiectul de obtinere a autorizatiei de construire. Se iau celelalte avize necesare si apoi se depune dosarul complet pentru obtinerea autorizatiei de construire.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Certificatul de urbanism

Certificatul de urbanism este acel act de informare eliberat de catre primarii la solicitarea beneficiarilor si prin care se mentioneaza conditiile urbanistice si restrictiile la care se va supune o noua constructie propusa spre autorizare.

Este obligatorie respectarea certificatului de urbanism.

Certificatul de urbanism se elibereaza in maxim 30 de zile.

Certificatul de urbanism cuprinde informatii minime precum : avize, acorduri si autorizatii necesare, regimul maxim de inaltime, destinatia posibila a viitoarei constructii, procentul de ocupare al terenului, procentul de utilizare al terenului.

Certificatul de urbanism este primul pas in demararea procedurii de autorizare a constructiilor.

Certificatul de urbanism este acel document in jurul caruia se cladeste intreg dosarul pentru obtinerea autorizatiei de construire.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Documentatia tehnica pentru obtinerea autorizatiei de construire

 

Va com prezenta mai jos lista cu documentele minime necesare pentru prezentarea in dosarul de autorizatie de construire. Continutul este minimal. Documentatia tehnica pentru obtinerea autorizatiei de construire se va depune in 2 exemplare. Avizatorul are obligatia de a solicita in termen de 5 zile de la depunere completarea documentatiei in cazul in care aceasta este incompleta.

 

  • Cerere tip  pentru obtinerea autorizatiei de construire
  • copie certificat de urbanism cu anexele aferente—planurile de incadrare in zona si planurile de situatie;
  • Copie legalizata dupa actul de proprietate;
  • Copie dupa actul de identitate ( carte de identitate sau CUI-ul firmei);
  • Copie dupa toate avizele, acordurile, autorizatiile solicitate prin certificatul de urbanism si obtinute anterior;
  • Lista de semnaturi proiectanti;
  • Memoriul tehnic si planuri arhitectura;
  • Memoriul tehnic si planuri de rezistenta;
  • Memoriul tehnic si planuri de instalatii;
  • Referate de verificatori atestati; copii dupa legitimatii verificatori atestati;
  • Studii de specialitate : studiul geotehnic, breviar de calcul G, expertiza tehnica daca este cazul, audit energetic daca este cazul , incercari pe constructia existenta daca este cazul.

 

Documentatia de proiectare se va preda verificata de catre verificatori atestati MLPAT.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Autorizatia de construire

 

Pentru a putea realiza o constructie de orice tip este necesar sa obtineti o autorizatie de construire. Oriunde doriti sa construiti pe teritoriul Romaniei este obligatorie obtinerea autorizatiei de construire.

Realizarea de constructii fara a detine autorizatie de constructie valabila se sanctioneaza cu amenda si in unele cazuri penal si chiar prin demolarea constructiei realizate pe propria cheltuiala.

Legea care sta la baza obtinerii autorizatiei de construire este legea 50 privind autorizarea lucrarilor de construire. Aceasta legea prevede si cine elibereaza autorizatia de construire si ce documentatie trebuie depusa.

Obtinerea autorizatiei de constructie implica parcurgerea mai multor pasi  si necesita colaborarea cu o serie de specialisti in constructii. Principalii specialisti pe care ii veti intalni in procesul de autorizare sunt: arhitectul, inginerul structurist, inginerii instalatori, verificatorii de proiecte, in unele cazuri expertii tehnici.

Autorizatia de constructie se elibereaza uzual de primariile pe raza caruia se afla terenul pe care se va realiza constructia. In cazul comunelor care nu dispun de birou propriu de urbanism va fi necesar a se obtine si avizul de specialitate din cadrul biroului de urbanism din cadrul consiliului judetean. In cazuri speciale autorizatia de construire se va elibera de catre institutii speciale: de exemplu ministerul apararii pentru obiective militare din zone protejate, etc…

Pentru a se elibera autorizatia de construire trebuie platita taxa de autorizatie de construire. Cuantumul acesteia este de 0,5% din valoarea lucrarilor de constructie in cazul persoanelor fizice si 1% din valoarea lucrarilor de constructie in cazul persoanelor juridice. Nimeni nu este scutit de plata autorizatiei de construire. La realizarea receptiei lucrarilor se va realiza o actualizare a taxei de autorizare in functie de costurile reale sau cele direct consumate. Taxa de autorizatie de construire se va plati de catre beneficiarul investitiei atunci cand se depune dosarul la primarie.  Valoarea estimata pentru realizarea lucrarilor de construire este cea data de catre proiectant. Exista insa multe primarii care au o valoare minima impusa sub care estimarea nu se poate face ( lucru care nu este prevazut in legea 50 si care deseori a fost atacat in instanta).

Termenul de valabilitate al autorizatiei de construire este de 12 luni si se poate prelungi cu inca 12 luni. Acesta este termenul in care constructia trebuie sa inceapa ( deci nu cel de finalizare). Daca constructia nu incepe in acest termen sau el nu este prelungit ( termenul de valabilitate a autorizatiei de construire se poate prelungi o singura data dupa care trebuie refacut procesul de autorizare)  va fi necesara obtinerea unei noi autorizatii de construire. Durata de executare a lucrarilor de constructie se mentioneaza in cererea de autorizatie de catre beneficiar si este preluata ulterior in autorizatia de construire. Termenul de executie nu este impus de primarie el depinzand de durata solicitata real de catre beneficiar.

Termenul maxim pentru eliberarea autorizatiei de construire este de 30 de zile din momentul in care a fost depusa documentatia completa.

 

* Obtinerea autorizatiei de construire cade in sarcina beneficiarului lucrarilor. Acesta este ajutat in demersurile sale de catre echipa de proiectanti aleasa. Nu arhitectul este cel obligat a se ocupa de obtinerea de avize, acorduri, autorizatii si avize.

Dar in multe cazuri echipa de proiectanti este cea care se ocupa de obtinerea autorizatiei de construire primind imputernicire din partea beneficiarului pentru a face acest lucru.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Receptia finala

Receptia finala de realizeaza cu maxim 15 zile inainte de perioada de garantie stipulate in contract dar nu mai putin de 1 an de zile de la finalizarea lucrarilor.La receptia finala participa:

  • investiorul;
  • Executantul;
  • Comisia solicitata de catre investitor;
  • Proiactantul lucrarilor.

Comisia de receptie va analiza urmatoarele:

  • procesele verbale de receptie la terminarea lucrarilor;
  • Finalizarea lucrarilor cerute de receptia la terminarea lucrarilor;
  • Referatul investitorului privind comportarea constructiei si a instalatiilor aferente.

In cazul aparitiei de defecte comisia poate cere realizarea de incercari si analize. Acestea se vor plati de catre partea care se va dovedi vinovata sau de catre cel care le-a solicitat.Cheltuielile de orice natura legate de desfasurarea activitatii comisiei de receptie se suporta integral de catre investitor.

 

 

Documentele casei

 

Cartea tehnica a constructiei
Cartea Tehnica reprezinta ,,certificatul de nastere" al unei constructii. intocmirea ei intra in sarcina dvs. si a proiectantului si reprezinta ansamblul documentatiilor tehnice referitoare la proiectarea, executia, receptia si urmarirea comportarii in exploatare a constructiei si instalatiilor aferente acesteia.
De asemenea, ea cuprinde toate datele si documentele necesare pentru identificarea si determinarea starii tehnice.
Cum este structurata Cartea Tehnica?
Fisa de date sintetice - contine numele proiectantului, verificatorilor atestati pentru proiect, numele executantului - inclusiv al sefului de santier si al dirigintelui, numele expertilor tehnici, numele celor din comisiile de receptie precum si datele de incepere a lucrarilor si aprobarii receptiilor.

Proiectul de executie

Documentatia privind executia lucrarilor, inclusiv autorizatiile de executie a constructiei.
autorizatia de construire;
procesul verbal de predare/primire a cladirii;
procesele verbale de receptie pe categorii de lucrari;
certificatele de calitate pentru conformitatea calitatii lucrarilor si materialelor folosite;
condica de betoane unde se inregistreaza turnarile, furnizorul si rezultatele incercarilor la 28 zile a probelor etalon pentru verificarea rezistentei;
buletinele de analiza si incercari pentru materialele puse in pera;
expertizele tehnice;
caietele de atasament, masuratori.

Documentatia privind receptia.

Documentatia privind exploatarea, repararea, intretinerea si urmarirea comportarii in timp a cladirii (se completeaza de dvs. pe toata durata de viata a cladirii).
Se vor atasa toate documentele referitoare la modificarile fata de proiectul initial, atat in planul casei cat si in dotari suplimentare

Observatii:
Conform H.G. 273/1994, pentru obiectivele de constructii de locuit pana la doua niveluri, Cartea Tehnica a constructiei se rezuma la autorizatia de construire, procesul verbal de recetie la terminarea lucrarilor si procesul verbal de receptie final, la expirarea perioadei de garantie, cele de mai sus fiind necesare pentru cladiri cu mai mult de doua niveluri.
Ea se definitiveaza inainte de receptia finala si se pastreaza pe toata durata de existenta a cladirii pana la demolarea sa.
Daca vindeti imobilul, Cartea Tehnica trebuie predata noului proprietar care va avea obligatia pastrarii si completarii acesteia.
Ca o exceptie, Legea 10/1995 privind calitatea in constructii nu se aplica la cladirile de locuit doar cu parter sau parter plus etaj, construite m mediul rural sau in satele apartinand oraselor.

Cadastrul si intabularea
Aceste formalitati trebuie indeplinite atat pentru teren cat si pentru casa.
Indiferent de natura terenului (agricol sau pentru constructii) si indiferent de felul constructiei (casa, apartament, birouri etc.), cadastrul si intabularea sunt obligatorii. Legea cadastrului a intrat in vigoare in 1999 cu scopul de a obtine o evidenta clara a proprietatilor, in registrele cadastrale de la judecatorii fiind trecute numele proprietarilor bunurilor imobiliare, suprafetele de teren detinute si copiile actelor care dovedesc drepturile acestora.
Cadastrul este operatiunea de inscriere in Registrul de Carte Funciara si este obligatoriu la orice act de instrainare a unui bun imobiliar, fie ca este casa, apartament sau teren si indiferent daca este vorba de o vanzare-cumparare, donatie, succesiune, partaj sau precontract de vanzare-cumparare.
Inscrisul in Cartea Funciara (intabularea) are aceeasi functie cu cartea de identitate pentru o persoana.
Chiar daca vi se pare o pierdere de timp si chiar un efort inutil plimbatul prin fata ghiseelor trebuie sa stiti ca inscrisul in Cartea funciara va poate salva de multe necazuri. Piata imobiliara este foarte dinamica, gusturile si preferintele se schimba cu timpul, familia se mareste, aveti nevoie de alta casa. Este mult mai usor sa vindeti daca sinteti inscris in Cartea Funciara si aveti si intabularea dreptului de proprietar.
16.1. Inscrierea la Registrul de Carte Funciara si obtinerea titlului de proprietar
Tinand cont ca sunteti acum proprietar al unei case construita pe un teren cumparat, pentru care aveti contract de vanzare-cumparare in forma autentica, trebuie sa fiti inscris in Registrul de Carte Funciara si sa obtineti intabularea pentru ambele proprietati - teren si casa.
Daca ati facut intabularea terenului (conform recomandarilor de la subcapitolul 1.4.3), va ocupati numai de obtinerea titlului de proprietar al casei construite pe acest teren.
Parcurgeti urmatorii pasi:
1. Incheiati cu Primaria de care apartineti (localitate/sector), un proces verbal de receptie a casei. Dureaza o zi si costa max. 200 000 lei.
2. Obtineti cadastrul cladirii dupa cum urmeaza:
Alegeti expertul cadastral - acesta trebuie sa fie autorizat de Oficiul National pentru Cadastru, Geodezie si Cartografie (O.N.C.G.C.), care este institutia de stat desemnata cu coordonarea activitatii de cadastru
La Oficiul de Cadastru exista o lista a persoanelor fizice si juridice autorizate sa execute lucrari de cadastru. Fiecare expert autorizat are o parafa de autorizare. Tarifele expertilor cadastrali nu sunt fixe si de aceea, alegeti specialistul in functie de costuri. Costurile cadastrului sunt cuprinse intre 80-100 $. in functie de marimea si complexitatea planului casei. in plus, proprietarul trebuie sa asigure transportul expertului la fata locului pentru a executa masuratorile casei.
Dosarul cadastral este intocmit de expert si cuprinde, pe langa masuratori, autorizatia de construire si procesul verbal de receptie obtinut de la Primarie.
Timpul alocat acestei actiuni este de maxim 14 zile.
3. In termen de 30 zile de la obtinerea procesului verbal de receptie a casei de la Primarie, deschideti rol fiscal.
Va adresati, asa cum v-am recomandat si in cazul terenului, la Primarie - Directia Taxe si Impozite, numai in anumite limite de program. Platiti impozitul aferent pentru cladire pe anul in curs, sau dupa caz, si va inregistrati astfel ca proprietar si platitor de impozite.
4. Obtineti rolul fiscal pentru casa pregatind urmatoarele acte necesare:
• contractui de vanzare-cumparare teren, originalul si o copie;
• autorizatia de construire, originalul si o copie;
• procesul verbal de receptie la terminarea lucrarilor, originalul si o copie;
• procura prin notariat, in cazul in care persoana care deschide rolul fiscal nu este proprietarul;
• declaratia tip;
• taxele de deschidere, in functie de numarul de pagini care trebuie inregistrate.
Timpul in care obtineti rolul fiscal depinde in mare masura de relatiile pe care le aveti la Primarie - Directia Taxe si Impozite unde depuneti actele. Oficial sunt prevazute 15-30 zile.
5. Obtineti CertificatuI de Atestare Fiscala pregatind urmatoarele documente:
• copia dupa declaratia de rol fiscal;
• cererea tip;
• procura prin notariat, daca delegati pe cineva sa solicite certificatul;
• taxa de x 000 lei.
CertificatuI Fiscal este valabil 24 ore pentru persoane fizice.
6. Ati ajuns la intabulare!
Institutia unde trebuie sa va adresati pentru intabularea casei este Judecatoria de care apartineti in localitate/sector.
Exista un program de lucru cu publicul, pentru depunerea actelor si program de lucru pentru ridicarea lor, defalcate la randul lor in program pentru persoanele fizice si separat, program pentru persoanele juridice.
Termenul de rezolvare este de minim o saptamana.
Pentru intabularea constructiei, aveti nevoie de un dosar cu .urmatoarele acte:
• autorizatia de construire a casei, original si o copie legalizata;
• procesul verbal de receptie la terminarea lucrarilor, original si o copie legalizata;
• cadastrul casei in original;
• certificatui de atestare fiscala a casei;
• timbru fiscal de x 000 lei;
• chitanta CEC x 000 lei;
• cererea tip.
Intabularea si inscriera in Cartea Funciara dureaza maxim o luna.

Dupa caz, depuneti cereri pentru a fi luat in evidenta la:
Administratia Financiara de care apartineti (localitate/sector/comuna);
Compania care furnizeaza energia electrica;
Compania care furnizeaza apa potabila;
Compania care furnizeaza gazul metan;
Compania care asigura salubrizarea in zona in care este casa dvs.;
Compania de interventii canalizare;
Compania de televiziune prin cablu;
Compania de telefonie fixa.

 

 

Newsletter

 

Mihai Şapera
Mobil -  0723167616
mihaisapera@yahoo.com